جعبه هاردباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

جعبه هاردباکس چیست و چه کاربردی دارد؟

جعبه هاردباکس به نوعی از جعبه گفته می‌شود که از ترکیب مقوای سخت و روکشی از جنس کاغذ، چرم یا دیگر تزئینات ساخته شده که ظاهری شیک و زیبا به محصول خواهد داد.

همانطور که از نام جعبه هارد باکس مشخص است، دارای بسته بندی و مستحکمی است که می‌توان از آن برای نگهداری کالاهای ارزشمند، زیورآلات و یا به عنوان جعبه هدیه استفاده کرد.

جعبه هاردباکس از برتری ویژه‌ای نسبت به دیگر بسته بندی‌ها برخوردار است، که از جمله آن می‌توان به استحکام و ضخامت بالای آن اشاره نمود. همین امر باعث شده که انعطاف پذیری زیادی نداشته باشند و به راحتی نتوان آن ها را باز و بسته کرد. بنابراین اگر به یک جعبه با انعطاف پذیری بالا برای بسته بندی محصولات سبک وزن، نیاز دارید، چاپ جعبه مقوایی، گزینه ایده آل تری می باشد. 

جعبه هاردباکس از ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی برخوردار است، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • مقاومت و ماندگاری بسیار بالا نسبت به جعبه‌های مقوایی ساده هم از لحاظ متریال و هم ظاهر
  • محافظت و حفظ امنیت در نگهداری از محصول
  • امکان اضافه کردن طرح‌های مختلف، تصاویر و برجستگی‌های متعدد جهت تزیین به جعبه سخت(مانند گل، ربان و پاپیون)
  • حفظ و افزایش ماندگاری اسم برند در خاطر مخاطبین و مشتریان
  • تصویر سازی بهتر نسبت به محصول و کیفیت آن
  • امکان وارد کردن خاصیت مغناطیسی به جعبه
  • ظاهری ساده و در عین حال بسیار شیک و جذاب

ساختار جعبه هاردباکس

ساختار جعبه هاردباکس

ساختار جعبه هاردباکس در واقع به این صورت است که شامل دو قسمت اصلی است، جعبه مقوای چند لایه و لایه بیرونی که معمولا از جنس نئوپان نیز می‌باشد. در برخی از جعبه‌های هاردباکس، در زمان برش نئوپان تعدادی سوراخ داخل جعبه ایجاد می‌کنند و در آن از آهنربا استفاده می‌کنند، که این امر موجب می‌شود علاوه بر این که درب هاردباکس راحت‌تر باز و بسته شده، همچنین ظاهری لوکس‌تری نیز به جعبه می‌دهد.

بیشتر بخوانید» در صورت نیاز به خدمات مربوط به چاپ مش استیکر برای تبلیغات کسب و کار خود و کسب اطلاعات لازم در این زمینه، روی لینک داده شده کلیک کنید. 

در ادامه به طور کامل به فرآیند ساخت جعبه هاردباکس خواهیم پرداخت.

 طراحی الگو و برش

در اولین مرحله از ساخت جعبه هاردباکس می‌بایست یک طرح اولیه با توجه به ابعاد و شکل جعبه به عنوان طراحی الگو در نظر گرفت. سپس مواد اولیه مانند چوب یا مقوا را بر اساس ابعاد و اندازه‌های تعیین شده برش داده و از مقواهای ضخیم، در قسمت دیواره و کف هاردباکس استفاده می‌شود. برش این مقواها را می‌توان هم با ابزارهای دستی و هم دستگاه مخصوص انجام داد.

بعد از این که مقوا به سایز و ابعاد مورد نظر برش داده شد، باید دور آن با کاغذ پوشانده شود. کاغذها قبلا با توجه به رنگ و طرح مورد نظر آماده سازی شده و برش داده شده‌اند. سپس با می‌بایست با چسب به مقوا چسبانده شوند.

ساخت قسمت‌ های جانبی جعبه هاردباکس و تزئین آن

بعد از این که دور مقوا با کاغذهای مورد نظر پوشانده شد، با استفاده از مقوای تا شده یا چوب، دیواره‌ها و پایه‌های جعبه هاردباکس ساخته می‌شوند. درب جعبه نیز به همین روش و به صورت جداگانه نیز ساخته می‌شود.

برای روکش جعبه می‌توان بنا به سلیقه از متریال‌های مختلف مانند پارچه، مقوا، چرم و … استفاده نمود.

قسمت‌های مختلف جعبه هاردباکس با روکش مورد نظر از جمله کاغذ گلاسه پوشانده شده و سپس به وسیله چسب یا دوخت به یکدیگر متصل خواهند شد. در آخر به صورت دلخواه می‌توان اکسسوری‌های مختلف از قبیل قفل، روبان، دستگیره‌های تزئینی و … را به جعبه هاردباکس افزود.

انواع مدل‌های جعبه هاردباکس

انواع مدل‌های جعبه هاردباکس

جعبه هارباکس در مدل‌های مختلف تولید شده و در بازار عرصه شده است، که عبارتند از:

  • هاردباکس کشویی
  • هارد باکس مگنتی
  • هاردباکس استوانه‌ای
  • هاردباکس تلسکوپی
  • هاردباکس کتابی (صندوقی)
  • هاردباکس کمربندی

همچنین از انواع مقوا در تولید جعبه هاردباکس می‌توان از سولفات سفید جامد، کرافت سفید نشده روکش‌دار، مقوای بازیافتی روکش شده و نئوپان بدون خم و تا شده‌گی نیز نام برد.

جعبه تلسکوپی دو تکه

این جعبه‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که امکان جدا کردن درب و کفه از هم وجود داشته باشد. یکی از ساده‌ترین انواع هارد باکس است که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای داشته و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. معمولا جعبه‌های سخت بسیار بزرگ (با ابعاد بیشتر از ۱۲ سانتی‌متر) را با طرح تلسکوپی تولید می‌کنند.

جعبه تلسکوپی سه تکه

این نوع جعبه از دو تکه متصل به هم و یک درب جدا تشکیل می‌شود. از مدل دو تکه کمی گران‌تر بوده اما یکی از پرطرفدارترین انواع جعبه هارد باکس است. جعبه تلسکوپی سه تکه برای کادوهای طلا و سایر زیورآلات کاربرد زیادی دارند.

جعبه هاردباکس کشویی

این نوع جعبه را می‌توانید به دو صورت، یک یا دو طرف کشویی بسازید و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. نوع یک طرفه هاردباکس کشویی در بازار مصرفی طرفداران بسیار بیشتری دارد و از فروش بالاتری برخوردار است. از این جعبه برای بسته‌بندی ست‌های طلا، چرم، عطر و ادکلن و ساعت بیشتر استفاده می‌شود.

در سه مدل قفل‌دار، قفل مگنتی، قفل با روبان تولید می‌شود. از این جعبه‌ها در گیفت‌ها و ست‌های مدیریتی یا ست‌های سررسیدی استفاده می‌کنند. برای مثال می‌توان سررسید، پاوربانک و فلاش را داخل این جعبه‌ها در کنار هم قرار داد تا یک کادوی شیک و ساده را تشکیل دهد.

علاوه‌بر موارد بالا می‌توان به انواع جعبه‌های هارد باکس سفارشی اعم از هارد باکس بسته‌بندی ساعت، هارد باکس گل (برای قرار دادن گل‌های طبیعی یا مصنوعی)، هارد باکس خوراکی (برای کادو دادن در ولنتاین) و … اشاره کرد.

جعبه هارد باکس کتابی

هاردباکس کتابی همانطور که از اسم آن پیدا است، به صورت یک کتاب باز و بسته می‌گردد و می‌توان آن‌ها را در سه نوع مگنتی، قفلی و ساده ساخت. آماده‌سازی این جعبه‌ها کمی زمان‌برتر و سخت‌تر از دیگر مدل‌ها است و به همین دلیل قیمت بالاتری نیز نسبت به آن‌ها دارند.

هاردباکس استوانه‌ای

سرعت فرآیند ساخت هاردباکس استوانه‌ای نسبت به دیگر مدل پایین‌تر است و در واقع کند‌ترین سرعت ساخت را دارد. دلیل پایین‌بودن سرعت تولید این نوع جعبه، پیچیده‌بودن آن است که باعث بالا‌رفتن قیمت آن نسبت تمامی مدل‌ها موجود می‌شود. به طور معمول از این نوع جعبه برای بسته‌بندی خشکبار و انواع مختلف پوشاک به کار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به آذین هنر ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب