بروشور چیست؟ بررسی انواع و ویژگی های یک بروشور خوب

بروشور به‌عنوان یک روش رایج و متمایز در زمینه تبلیغات چاپی شناخته می‌شود که معمولاً بر روی یک ورق دو رو چاپ شده و به اشکال متفاوتی تا می‌خورد. در این مقاله، قصد داریم به زبانی روان و ساده، کاربرد‌های بروشور و ویژگی‌های آن را برایتان شرح دهیم.

بروشور چیست؟

در دنیای کسب‌وکار امروزی، کارآفرینان و شرکت‌ها، چه بزرگ و چه کوچک، جهت ایجاد ارتباط موثر با مخاطبین و گسترش دایره مشتریان خود، به کارگیری روش‌های مختلف تبلیغاتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. 

بیشتر بخوانید» ساک دستی یا شاپینگ بگ تبلیغاتی چیست؟

بروشور چیست؟

بروشور به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی با اعتبار و تأثیرگذار، نقش مهمی در جلب توجه و برقراری ارتباط با مشتریان ایفا می‌کند. این وسیله تبلیغاتی عمدتاً برای معرفی و اطلاع‌رسانی در زمینه‌های متنوعی مانند گردشگری، ترویج محصولات، راهنمایی‌های بهداشتی و غیره به کار برده می‌شود. 

همچنین، در معرفی کالاها یا خدمات شرکت‌ها و برگزاری رویدادهای علمی نظیر کنفرانس‌ها و سمینارها نیز کاربرد دارد. برخی اوقات به نام‌هایی مثل دفترچه اطلاعات یا فهرست محصولات نیز از آن یاد می‌شود. 

اگر هنوز با پتانسیل و فواید استفاده از بروشورهای تبلیغاتی آشنا نیستید، این مطلب می‌تواند در درک بهتر شما از ویژگی‌های یک بروشور خوب و مزیت‌های به کارگیری این استراتژی تبلیغاتی موثر، کمک کند و تردیدهای احتمالی‌تان را در خصوص بهره‌گیری از این رویکرد تبلیغاتی از بین ببرد.

چرا باید برای کسب و کارها از بروشور استفاده کنیم؟

انتخاب و چاپ یک بروشور منحصر به فرد و متقاعدکننده، می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی و گسترش کسب و کار شما ایفا کند و اغلب به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از هر کمپین بازاریابی موفق به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید» آشنایی با ۷ فاکتور کلیدی در انتخاب شرکت چاپ بنر 

بنابراین، بروشور را می‌توان به‌صورت یک کتابچه تبلیغاتی چند صفحه‌ای تعریف کرد که با هدف ارائه اطلاعات دقیق و ترغیب مخاطبین به خریداری یک محصول یا استفاده از خدمات خاصی طراحی و تولید می‌شود و به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی قابل لمس و معتبر عمل می‌کند.

یک بروشور خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای خلق یک بروشور تبلیغاتی موثر، عناصر و ویژگی‌های چندگانه‌ای باید در نظر گرفته شوند؛ در ادامه، به مهم‌ترین ویژگی‌های یک بروشور خوب اشاره کرده‌ایم:

  • اطلاعات مفیدی را در فضای محدودی به مخاطب ارائه دهد.
  • شهرت و اعتماد خوبی نسبت به برند شما در ذهن مخاطب ایجاد کند و به ساخت اعتبار کسب و کارتان کمک کند. 
  • به افزایش فروش محصولات یا خدمات شما کمک کند. 
  • مخاطبین را به انجام یک عمل خاص ترغیب نماید.
  • به‌آسانی قابل توزیع باشد، به‌گونه‌ای که در مکان‌های متعددی مثل نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها بتوان آن را پخش کرد.

بروشور، در مقایسه با سایر ابزارهای تبلیغاتی، می‌تواند یک راه‌حل اقتصادی و در عین حال سودآور باشد. یک جنبه‌ی مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حالی که یک بروشور می‌تواند با تحقق موارد بالا به افزایش اعتبار و فروشتان کمک کند، عدم رعایت استانداردهای لازم می‌تواند تصویر منفی از شرکت به جای بگذارد. 

بنابراین، ضروری است که یک بروشور مؤثر تمامی ویژگی‌های گفته شده را در بر بگیرد. در شرایط مختلف، احتمال دارد که اهمیت یک ویژگی بیشتر باشد، ولی نباید این مسئله باعث نادیده گرفتن سایر جنبه‌های مهم شود. 

انواع بروشور از نظر طراحی و چاپ کدامند؟

بروشورها در زمینه‌ی طراحی و چاپ به چندین گونه تقسیم می‌گردند؛ در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع بروشور از نظر طراحی و چاپ کدامند؟

  • بروشورهای لتی

این بروشورها شامل تعدادی صفحه هستند که با تا خوردن، به فرم‌های متفاوتی درمی‌آیند و اغلب با نام آکاردئونی شناخته می‌شوند. به عنوان مثال، یک ورقه A4 به سه بخش مساوی تقسیم شده و برای هر بخش، طراحی خاصی انجام می‌گیرد.

بر روی یکی از بخش‌ها، که به عنوان جلد اصلی تلقی می‌شود، نام شرکت قید می‌گردد و در بخش پایانی، اطلاعات تماس و آدرس ذکر می‌شوند. متن آغازین در بخش دیگری نوشته شده و سه صفحه داخلی در کنار یکدیگر، محتوای مرتبط را به صورت پیوسته از صفحه اول تا سوم ارائه می‌دهند.

  • بروشور فرمی

بروشورهایی که به صورت کتابچه بوده و شامل تعداد زیادی صفحه هستند، معمولاً با چسب گرم یا منگنه صحافی می‌شوند. این نوع بروشورها، که دارای صفحات فراوانی هستند، امکان بهره‌گیری از تصاویر و متون متعدد را فراهم می‌آورند.

در جلد آن‌ها از نام شرکت استفاده شده و در صفحه آخر، اطلاعات تماس به چشم می‌خورد. این بروشورها امکان توضیح کامل در مورد کالاها و جزئیات آن‌ها را دارند.

  • بروشور اسلیپ کیس

این نوع بروشورها که گاهی به آن‌ها فولدر نیز گفته می‌شود، به عنوان پوشه برای نگهداری اسناد و مدارک به کار می‌روند. در چاپ آن‌ها، از کاغذهای گلاسه یا ایندبورد با گرماژ ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم استفاده می‌شود که دوام و ماندگاری بالایی دارند.  پس از چاپ، روی جلد این بروشورها، یک لایه سلفون اضافه خواهد شد تا استحکام آن‌ها افزایش یابد. 

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با خدمات چاپ مش استیکر و لیست هزینه های مربوط به آن در مجموعه آذین هنر روی لینک داده شده کلیک کنید.

  • پامفلت‌ها و لیفلت‌ها: 

این دو نوع بروشور معمولاً با استفاده از کاغذهای با گرماژ کم تولید می‌شوند. پامفلت‌ها بیشتر در دفترچه‌های راهنمای کالا به کار رفته و از کاغذهای تحریر ۸۰ گرم یا کمتر استفاده می‌شود. 

لیفلت‌ها نیز غالباً در بسته‌بندی داروها به منظور ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. پامفلت‌ها و لیفلت‌ها اغلب تک‌رنگ بوده و بیشتر برای مقاصد آموزشی تهیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید» به منظور آشنایی با بهترین رنگ های برای تبلیغات چاپی روی لینک داده شده کلیک کنید.

سخن آخر

هر آنچه در این مقاله گفته شد، نشان‌دهنده‌ی این واقعیت است که بروشور، به‌منزله‌ی یک ابزار حیاتی در فرایندهای تبلیغاتی و بازاریابی‌ محسوب می‌شود. لذا، نباید از اهمیت و کارآیی آن‌ها صرف‌نظر کرد. 

باید این نکته را در نظر بگیرید که کیفیت و شیوه‌ی طراحی بروشور، به‌علاوه‌ی کیفیت چاپ آن که به دست مصرف‌کننده یا مخاطب می‌رسد، از اهمیت بسیاری برخوردار است و نقش مؤثری در جذب مشتریان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کليه حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به آذین هنر ميباشد | طراحی سايت و سئو توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ پارس وب